lauantai 10. toukokuuta 2014

Mummo, mummi, mummeli, rakkaalla monta nimeä, kolumni Jämsän seutu 21.10.2013



Mummo sanaa käytettäessä voidaan saada aikaan aikamoinen hässäkkä, jos kohde ei itseään mummoksi tunne. Mummoa voidaan käyttää haukkumanimenä eikä sillä välttämättä viitata ollenkaan kohteen ikään. On minuakin taidettu jossakin asiassa mummoksi moittia kun en ole ollut oikein asiassa ajan tasalla. Mutta minulle sana mummu, tuo vain positiivisia ajatuksia mieleeni.
Voin vieläkin maistaa mummon keittämän vispipuuron maun suussani. Kukaan ei ole vieläkään tehnyt parempaa perunalaatikkoa kuin mummo teki. Jos mummoa ei olisi ollut, tuskin olisin koskaan oppinut ja innostunut käsitöiden tekemisestä niin kuin nyt. Mummola oli aina resepti ja ohjeet kaikkiin tarpeisiin. Muistan kuinka olin aina tervetullut mummolaan.
Se on iso asia, että lapsilla on mummoja. Minun lapsillani oli heidän syntyessä viisi mummoa. Kaksi ”normaalia” mummoa, kaksi isomummoa ja yksi isoisomummo. Pitkäikäinen sukumme menee isäni puolelta jo viidenteen polveen saakka. Voi kuinka ylpeä olenkaan siitä.
Meidän perheen arjen pyörittäminen olisi täysin mahdotonta ilman mummoja. Perheessämme eletään niitä kauhisteltuja ruuhkavuosia sairastelulla höystettynä, mutta me olemme selvinneet, tiiviin ja vahvan tukiverkon avulla. Mikään ei voi olla sen ihanampaa, kun lapset tulevat koulusta kotiin usein heitä mummo odottelee pannukakun, lettujen tai riisipuuron kanssa. Olen aivan varma, että näistä jää muistiin samanlaisia ihania, iloisia positiivisia muistoja kuin itselläni on. Eikä sitä tunnetta voi ostaa rahalla.
On erittäin surullista, että kaikilla ei ole samanlaista mahdollisuutta jakaa arjen taakkaa. On surullista, että emme aina osaa arvostaa saamaamme tukea ja apua. En voi sanoa, että minulle olisi aluksi ollut mitenkään helppoa antaa toisen naisen tulla hääräilemään keittiööni. Mutta voi kuinka onnellinen olen nyt kun olen oppinut ottamaan sen avun vastaan. Minun ei tarvitsekaan aina hoitaa kaikkea itse, joku muukin osaa saman homman. Kiitos mummut, olette korvaamattomia!

Ei kommentteja: